TYDZIEŃ NAUKI - DZIEŃ MATEMATYKI
Piątego i ostatniego dnia "tygodnia nauki" w naszej szkole rozgościła się królowa nauk. Dla naszych uczniów to była okazja do nauki poprzez doświadczenie i zabawę. O tym, że matematyka jest fascynująca i zagadkową nauką można było się przekonać odwiedzając przygotowane na ten dzień stoiska. Już na początku można było się zmierzyć z łamigłówkami zapałczanymi. Uczniowie klasy 6c proponowali zagadki o różnym poziomie trudności: od łatwiejszych działań dla młodszych dzieci do całkiem trudnych zadań geometrycznych dla dociekliwych i wytrwałych zawodników. Dalej ulokowało się "Biuro detektywistyczne", gdzie dla dociekliwych uczniów przygotowane były zagadki i łamigłówki liczbowe oraz ciekawe zadania do rozwiązania.
Uczniowie klasy 4a prezentowali legendarną łamigłówkę 'wieże hanoi'. Polega ona na przekładaniu krążków o różnych średnicach pomiędzy trzema palikami tak, aby mniejszy krążek zawsze był położony na większym (nigdy odwrotnie). Legenda głosi, że mnisi buddyjscy w świątyni Brahmy rozwiązują tę łamigłówkę dla 64 złotych krążków, a gdy uda im się odtworzyć pierwotny kształt wieży, nastąpi koniec świata. Nasza wieża na szczęście miała tylko dziesięć krążków, a i tak niektórym śmiałkom prawie udało się ją rozwiązać.
O tym, że matematyka jest obecna i konieczna w życiu codziennym przekonywały uczennice klasy 7a. Na ich stoisku, nie dość że można było dowiedzieć się (obliczyć), ile cukru zawierają popukarne produkty spożywcze, porównać to z dopuszczalną a takze zalecaną dzienną normą spożycia, ale też przekonac się naocznie ile jest tego cukru odważajac go na wadze szalkowej lub elektronicznej.
Ogromną mobilizacją do podjęcia i ukończenia zadania jest rywalizacja. Można było jej doświadczyć w przygotowanym "Kąciku gier", gdzie do wyboru były przeróżne gry i łamigłówki rozwijające intuicję matematyczną oraz wyobraźnię przestrzenną. Oprócz układanek znalazły się tam zagadki, quizy matematyczne, gry zadaniowe, magnetyczne modele przestrzenne, gry z ułamkami, matematyczne scrabble, sudoku i wiele innych. Młodsze dzieci mogły układać mozaiki z figur geometrycznych wg. podanych wzorów, a także tworzyć swoje własne wyklejanki z figur geometrycznych.
Jeśli ktoś nie wiedział jak powstają bryły obrotowe mógł zobaczyć to na doświadczeniu prezentowanym przez uczniów klasy 8d. Na obrotowym urządzeniu do tworzenia brył można było zaobserwować nie tylko podstawowe kształty: kulę, stożek czy walec, ale różne ich zestawienia, a nawet paraboloidy, hiperboloidy i wiele innych ciekawych brył. Zaprezentowane były również modele 3D takie jak: graniastosłupy, ostrosłupy oraz przykłady wielościanów wykonanych przez naszych uczniów. Można było tworzyć własne modele brył za pomocą zestawu słomek i łączników "Kugeli". Dużym zainteresowaniem cieszyło się oglądanie wybranych modeli 3D w okularach VR.
Następnie wkraczaliśmy w nowoczesność - matematyka na usługach najnowszych technologii. Uczniowie zapoznali się z pracą drukarki 3D. Mieli okazje obejrzeć prace kolegów i koleżanek wykonane na zajęciach Laboratoriów Przyszłości. Uczniowie sami zaprojektowali i wydrukowali na drukarce elementy do gry Tetris, ozdoby świąteczne, a także ciekawostki: spirografy oraz zębatki ślimakowe.
Wielką frajdą było sterowanie mBotami i programowanie ich tak, aby pokonały wyznaczony labirynt. Cieszyły się one zainteresowaniem zarówno wśród młodszych jak i starszych uczniów, a zadanie to dostarczało im wielu emocji.
To że matematyka to nie tylko ciekawa, ale też piękna dyscyplina nauki można było się przekonać w kąciku haftu matematycznego. Można tam było obejrzeć nie tylko prace wykonane przez naszych uczniów, ale też pokaźną kolekcję wyszywanek stworzoną przez panią Monikę Jajeśniak. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty haftu, w które zaangażowały się dziewczynki z klasy IVa. Można było stworzyć własną wyszywankę, nie tylko z gotowego szablonu, ale też według własnej inspiracji.
Dla uczniów klas starszych przygotowane zostały matematyczne teleturnieje. Maja i Natasza z klas ósmych wcieliły się w rolę Tadeusza Sznuka prowadząc kolejne edycje turnieju "Jeden z dziesięciu" dla klas szóstych, siódmych i ósmych. W rolę Huberta Urbańskiego wcielił się Mikołaj z VIIId, który był gospodarzem "Milionerów" dla klas czwartych i piątych. Była rywalizacja, dobra zabawa, a przede wszystkim solidna powtórka z matematyki :)
PS. Ogromne podziękowania szczególnie dla klasy 8d za pomoc w zorganizowaniu tego dnia! :)