TYDZIEŃ NAUKI - DZIEŃ MATEMATYKI

korona

Piątego i ostatniego dnia "tygodnia nauki" w naszej szkole rozgościła się królowa nauk. Dla naszych uczniów to była okazja do nauki poprzez doświadczenie i zabawę. O tym, że matematyka jest fascynująca i logo4zagadkową nauką można było się przekonać odwiedzając przygotowane na ten dzień stoiska. Już na początku można było się zmierzyć z łamigłówkami zapałczanymi. Uczniowie klasy 6c proponowali zagadki o różnym poziomie trudności: od łatwiejszych działań dla młodszych dzieci do całkiem trudnych zadań geometrycznych dla dociekliwych i wytrwałych zawodników. Dalej ulokowało się "Biuro detektywistyczne", gdzie dla dociekliwych uczniów przygotowane były zagadki i łamigłówki liczbowe oraz ciekawe zadania do rozwiązania.

 

 

 Uczniowie klasy 4a prezentowali legendarną łamigłówkę 'wieże hanoi'. Polega ona na przekładaniu krążków o różnych średnicach pomiędzy trzema palikami tak, aby mniejszy krążek zawsze był położony na większym (nigdy odwrotnie). Legenda głosi, że mnisi buddyjscy w świątyni Brahmy rozwiązują tę łamigłówkę dla 64 złotych krążków,  a gdy uda im się odtworzyć pierwotny kształt wieży, nastąpi koniec świata. Nasza wieża na szczęście miała tylko dziesięć krążków, a i tak niektórym śmiałkom prawie udało się ją rozwiązać.

logo2O tym, że matematyka jest obecna i konieczna w życiu codziennym przekonywały uczennice klasy 7a. Na ich stoisku, nie dość że można było dowiedzieć się (obliczyć), ile cukru zawierają popukarne produkty spożywcze, porównać to z dopuszczalną a takze zalecaną dzienną normą spożycia, ale też przekonac się naocznie ile jest tego cukru odważajac go na wadze szalkowej lub elektronicznej.

Ogromną mobilizacją do podjęcia i ukończenia zadania jest rywalizacja. Można było jej doświadczyć w przygotowanym "Kąciku gier", gdzie  do wyboru były przeróżne gry i łamigłówki rozwijające intuicję matematyczną oraz wyobraźnię przestrzenną. Oprócz układanek znalazły się tam zagadki, quizy matematyczne, gry zadaniowe, magnetyczne modele przestrzenne, gry z ułamkami, matematyczne scrabble, sudoku i wiele innych. Młodsze dzieci mogły układać mozaiki z figur geometrycznych wg. podanych wzorów, a także tworzyć swoje własne wyklejanki z figur geometrycznych. 

Jeśli ktoś nie wiedział jak powstają bryły obrotowe mógł zobaczyć to na Bez nazwydoświadczeniu prezentowanym przez uczniów klasy 8d. Na obrotowym urządzeniu do tworzenia brył można było zaobserwować nie tylko podstawowe kształty: kulę, stożek czy walec, ale różne ich zestawienia, a nawet paraboloidy, hiperboloidy i wiele innych ciekawych brył.  Zaprezentowane były również modele 3D takie jak: graniastosłupy, ostrosłupy oraz przykłady wielościanów wykonanych przez naszych uczniów. Można było tworzyć własne modele brył za pomocą zestawu słomek i łączników "Kugeli". Dużym zainteresowaniem cieszyło się oglądanie wybranych modeli 3D w okularach VR.

Następnie wkraczaliśmy w nowoczesność - matematyka na usługach najnowszych technologii. Uczniowie zapoznali się z pracą drukarki 3D. Mieli okazje obejrzeć prace kolegów i koleżanek wykonane na zajęciach Laboratoriów Przyszłości. Uczniowie sami zaprojektowali i wydrukowali na drukarce elementy do gry Tetris, ozdoby świąteczne, a także ciekawostki: spirografy oraz zębatki ślimakowe.

Wielką frajdą było sterowanie mBotami i programowanie ich tak, aby pokonały wyznaczony labirynt. Cieszyły się one zainteresowaniem zarówno wśród młodszych jak i starszych uczniów, a zadanie to dostarczało im wielu emocji.

To że matematyka to nie tylko ciekawa, ale też piękna dyscyplina nauki można było się przekonać w kąciku haftu matematycznego. Można tam było obejrzeć nie tylko prace wykonane przez naszych uczniów, ale też pokaźną kolekcję wyszywanek stworzoną przez panią Monikę Jajeśniak. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty haftu, w które zaangażowały się dziewczynki z klasy IVa. Można było stworzyć własną wyszywankę, nie tylko z gotowego szablonu, ale też według własnej inspiracji.

logo3

Dla uczniów klas starszych przygotowane zostały matematyczne teleturnieje. Maja i Natasza z klas ósmych wcieliły się w rolę Tadeusza Sznuka prowadząc kolejne edycje turnieju "Jeden z dziesięciu" dla klas szóstych, siódmych i ósmych. W rolę Huberta Urbańskiego wcielił się Mikołaj z VIIId, który był gospodarzem "Milionerów" dla klas czwartych i piątych. Była rywalizacja, dobra zabawa, a przede wszystkim solidna powtórka z matematyki :)

 

PS. Ogromne podziękowania szczególnie dla klasy 8d za pomoc w zorganizowaniu tego dnia! :)

 

 

1e 2e 3e 5e 6e 7e 8e 9e 10e 11e 13e 13e 14e 15e 16e 17e 18e 19e 20e h1 h2 h3 sz1 sz2 sz3 sz4 sz6 w1 w2 w3 w4 w5 gr1 gr3 gr4 gr5 gr6 gr7 gr9 a2 a3 a4 a5 a6 a7 a8 b1 b3 b4 go1 go2 go3 go4 r1 r2 r5 316753534 4146726702118217 9006118830791926972 n 317387971 547060123530335 1897331147283378507 n 317848818 666938335109897 7777046720410845039 n t2 t5 t4 t7 t19 317671792 1184337538863500 6141091574908365611 n t14 317364054 387300236893113 6122446902300861174 n t3 t15 t3 t3 t1 t6 t8 t9 t10 t11 t17 t16 317812943 5971944079535886 6613761394237921611 n 317806931 1756401664746955 3433036841034035442 n