MIESZKAŃCY ŁĄKI (20.05.2020).

2

Zadania do wykonania. Czytaj więcej...

Temat: Mieszkańcy łąki

1. Osłuchanie z piosenką pt.: „Jesteśmy kroplami tęczy”--> POBIERZ

2. Wysłuchaj odgłosów łąki. Czy rozpoznałeś jej mieszkańców? Spróbuj wymienić.Odgłosy -->POBIERZ

3. Wysłuchanie opowiadania M. Strękowskiej - Zaremby pt.: „Barwy ochronne”.

Słuchajcie uważnie, gdyż Waszym zadaniem będzie udzielić odpowiedzi na pytania:

- Kogo bała się żaba?

- Jakie zwierzęta spotkała żabka na wiosennej łące?

- Jakie kwiaty i zwierzęta możemy zobaczyć na łące?

- Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone?

- Jakie znasz inne zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany do środowiska, w którym żyją?

czyt1 czyt 2

"Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie.

– Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.

Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się

trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle.

Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe?

– Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.

– Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.

– Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują.

– Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić.

Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami.

– Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.

– Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.

– Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.

– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.

– Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.

– Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła".

  • Przeczytaj tekst umieszczony pod obrazkami.

 4. Rozmowa z dziećmi nt. „Jakie znacie owady?”

-Czy owady są potrzebne?

Informacje: pszczoły, osy motyle, trzmiele – zapylanie kwiatów, rozmnażanie roślin; biedronki – zjadają mszyce- szkodniki roślin; mrówki – budując mrowiska przenoszą nasiona różnych roślin)?

-Skąd możemy czerpać informacje o owadach?

 5. Kto jest na zdjęciu? – dzieci oglądają obrazki, nazywają występujące na nich owady.

biedronka pszczoła mrówka mrowisko pasikonik

-Dzieci dzielą nazwy owadów na sylaby, określają pierwszą i ostania głoskę w nazwie każdego owada, a następnie dzielą na głoski.(Dwuznaki, np. sz-liczymy jako jedną głoskę)

*Inne zwierzęta, które możemy spotkać na łące:

bocian mysz polna szarak zaba ślimak pająk

6. Budowa owada:

 

budowa owada

 

7. Wykonaj zadania w kartach pracy cz. 5, str. 34-41.

8. Omówienie cyklu rozwojowego motyla.Cykl rozwoju motyla--> POBIERZ

cykl motyla

 

9. Zabawa “Prawda czy fałsz”. Rodzic czyta zdania o łące, a dzieci określają ich logiczność:

 

– Na łące rośnie trawa, a w niej mieszkają: biedronki, koniki polne, motyle.
– Motyle zbierają nektar z kwiatów.
– Gąsienica przeobraża się w biedronkę.
– Przysmakiem biedronek są mszyce.

 

10. Praca plastyczna pt.:Motyl-->POBIERZ

 

DLA CHĘTNYCH:

-Spacer – obserwacja przyrody w środowisku naturalnym
„Co przyda się, żeby obserwować owady?” „Jak zwabić owady?” (dojrzałe owoce, dżem, miód, kostki cukru, wykałaczki, patyczki – „stołówka dla owadów”)    

 Pamiętajcie o owadach żądlących – trzeba zachować ostrożność i obserwować je z bezpiecznej odległości.

-Eksperyment pt.: „Jak powstaje tęcza? Zrób ją sam”

Jak powstaje tęcza?--> POBIERZ

tecza-kolorowanka

Zakodowane owady--> POBIERZ

-Dyktando graficzne--> POBIERZ(autor: Anna Kubczak) 

 Pokoloruj kratki z lewej części obrazka według podanego kodu.

 Natomiast prawą część uzupełnij jako odbicie lustrzane pokolorowanych wcześniej kratek.

 

Zapraszamy Państwa do odwiedzenia oddziałów przedszkolnych w poniedziałek,

czyli 25 maja.